DUMMYPROOF | Gezonde & eenvoudige bananencake zónder toegevoegde suikers

Heerlijke bananencake met slechts 8 ingrediënten

Een heerlijk gezond én lekker tussendoortje (66 kcal per plakje!) of iets lekkers voor voor- of na je training. Ik ben normaliter echt een gemaksmens; een banaan vooraf of een bak kwark achteraf voldoen prima aan koolhydraten voor je training en eiwitten na je training. Toch merk ik dat ik met/voor mijn dochtertje (bijna 22 maanden) het leuk vind om te experimenteren met gezonde voeding, die eenvoudig te maken is én snel klaar is. En dat mama zelf het ook nog eens lekker vindt; win-win!

Mooie bijkomstigheid van deze cake is dat hij;

  1. Weinig ingrediënten bevat (7, waarvan ik eigenlijk het meeste altijd in huis heb)
  2. Bak-dummy proof is
  3. Niet te mislukken is*
  4. Met een paar minuten voorbereid is
  5. Hij geen toegevoegde suikers bevat; alleen van nature aanwezige suikers (m.u.v. wellicht dat kleine scheutje vanille aroma, maar die denk of laat je dan maar weg ;))
  6. Weinig kcal bevat
  7. Een fijne verhouding eiwitten-koolhydraten-vetten bevat (vind ik)
  8. Extra voedingsstoffen bevat die goed zijn voor je lijf (banaan bevat bijv. kalium / magnesium en voedingsvezels.. magnesium helpt weer bij bijv. vermindering spierkramp)..

    .. Snel door naar de ingrediënten en bereiding dan maar?

Ingrediënten beslag

  1. 1 zakje bakpoeder
  2. 4 M/L eieren
  3. 3 rijpe bananen (+ 1 voor ‘decoratie, zie ‘verder nodig’)
  4. 160 gram havermout
  5. Theelepel kaneel
  6. Scheutje vanille aroma
  7. Ca. 75 gram cranberries / rozijnen (half/half of naar eigen inzicht; even laten wellen in water)
  8. 6 st. walnoten (of hoeveel je zelf lekker vindt)
8 simpele ingrediënten!

Verder nodig

  1. 1 rijpe banaan
  2. Staafmixer of blender
  3. Oven – 185 graden
  4. Bakvorm van ca. 25 centimeter
  5. Evt. olie om bakvorm in te vetten (ik gebruik een siliconen bakvorm en dus geen olie)

Stappen

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden
  2. Zet de bakvorm klaar en vet hem evt. in
  3. Meng de eieren, bananen en kaneel door elkaar met blender of staafmixer
  4. Voeg de havermout en bakpoeder toe en mix alles samen (nb: beslag hoeft niet 100% glad te zijn, zeker niet als je gewoon havermoutvlokken gebruikt)
  5. Roer de (gewelde) rozijnen & cranberries en walnoten erdoor
  6. Giet het beslag in de vorm
  7. Snij de aanvullende rijpe banaan in de lengte en druk deze met de bolle kant naar de binnenkant in het beslag (niet nodig; wel erg lekker; zorgt voor lekkere zoete bite!)
  8. Bak het in 45 – 60 minuten in het midden van de oven gaar
Zo ziet de cake eruit voordat hij in de oven gaat

Tips & Variatie

Tip! Je kunt checken of de bananencake gaar is door met een satéprikker in de cake te prikken; geen beslag aan de cake? Dan is de bananencake gaar. Je kunt het ook vaak al aan de kleur van je cake zien. Als je erg rijpe bananen gebruikt, blijft hij gevoelsmatig wat smeeuig. Als de cake is afgekoelt, valt dit wel weg.

Tip! Voeg een keer wat gedroogde abrikozen (even wellen) of pecannoten toe. Je kunt een gedeelte van het havermoutmeel vervangen door amandelmeel, om meer een amandelsmaak aan de cake te krijgen.

*Ik doe geen garanties; maar wanneer ik iets niet laat mislukken, kan ik dit eigenlijk wel stellen. Ik ben totáál geen keukenprinses.

De cake is klaar, smullen maar!

Voedingswaarden

Als je netjes een plakje cake van ongeveer een cm snijd en niet zo royaal doet als ik, dan zou je 25 stukken uit de cake  moeten kunnen halen 😊 én bevat een plakje dus;

  • 66 kcal
  • 2,4 gram eiwit
  • 8,8 gram koolhydraten
  • 2,1 gram vet

(dan maakt een plakje bananencake meer of minder ook niet uit, toch?)

En voor degene die de voedingswaarden willen weten, onderstaand de tabel die ik heb ingevuld & berekend op mijn eigen gebruikte ingrediënten. Het kan dus een tikkeltje hier of daar afwijken. Ik heb bewust de waarden van de bananencake per ingrediënt laten staan, zodat als je zelf graag wisselt met ingrediënten, je eenvoudig voor jezelf de aangepaste voedingswaarden kunt berekenen. Ik weet dat dit voor sommige (duur)sporters belangrijk is.

IngrediëntKCALEIWITTENKOOLHYDRATENVETTEN
Eieren346 kcal30 gram2,6 gram24 gram
Bananen259 kcal3,6 gram56,6 gram0,6 gram
Havermout604 kcal20,8 gram98,6 gram11,1 gram
Kaneel3 kcal0 gram0 gram0 gram
Vanille aroma5 kcal0 gram1,2 gram0 gram
Cranberries120 kcal0,4 gram28,4 gram0 gram
Rozijnen108 kcal0,9 gram24,6 gram0 gram
Walnoten182 kcal3,9 gram3,3 gram16,9 gram
Bakpoeder14,24 kcal0,02 gram3,52 gram0 gram
Totaal1.651,24 kcal59,62 gram218,82 gram52,6 gram

Laat je weten of je mijn bananencake hebt geprobeerd en wat je ervan vond?

Geef een reactie