Herstellen als een pro én WINNEN doe je zo!

Mijn 8 hersteltips voor een betere prestatie én een hele gave winactie!

Herstellen als een pro én WINNEN doe je zo!

Mijn 8 hersteltips voor een betere prestatie én een hele gave winactie!

Als drukke, altijd on the move mama probeer ik altijd tijd te maken voor herstel. Soms achteraf, soms vooraf en soms tijdens. Nu dacht ik, laat ik eens wat van mijn belangrijkste tips delen. Want: of je nu een startende of gevorderde hardloper bent, naast inspanning is ontspanning of belangrijker herstel, erg belangrijk. Vaak wordt dit voor de fanatiekelingen genegeerd (hier maak ik mezelf ook wel eens schuldig aan), of wordt het verkeerd uitgevoerd door degene die nog niet goed weet hoe dit in een goede combinatie werkt.

Vaak wordt een ‘rustdag’ benoemd als het belangrijkste voor herstel. Maar, wat betekent dit? Want rust en herstel na het sporten zijn noodzakelijk, maar hoe doe je dit? Hieronder mijn belangrijkste tips & tricks. Én een gave winactie. Dus lees gauw verder!

1. Luister naar je lichaam


Naast standaard advies over het nemen van een rustdag, geloof ik heel erg in het luisteren naar de signalen van je eigen lichaam. Dit betekent dat soms je lichaam net een dag langer herstel nodig heeft, je bijvoorbeeld een training net beter wat korter kan laten zijn of bijvoorbeeld minder intensief. Signalen die je hierbij helpen zijn bijvoorbeeld spierpijn, een algemeen vermoeid gevoel, pijn in je pezen of andere signalen die je lijf geeft. Neem deze signalen altijd serieus en forceer geen training. Meteen een training afzeggen hoeft natuurlijk ook niet, maar wees altijd voorzichtig.

2. Bezoek een sportmasseur!

Massages verbeteren de doorbloeding in je spieren. Zo nu en dan een (sport)masseur bezoeken is geen overbodige luxe. Doe dit da ook zeker preventief en als een stukje beloning voor jezelf. Ik ga altijd naar Massagecentrum Twente. Mijn sportmasseur kijkt altijd eerst naar mijn lichaam om te zien of er een disbalans is, kijkt vervolgens naar eventuele klachten en zorgt dan voor een passende behandeling. Dit betekent dat ik de vorige keren al een cupping behandeling heb gehad, om mijn bindweefsel beter te laten doorbloeden. Maar ook het behandelen van specifieke gebieden staat op de planning. Het fijne is dat er per keer gekeken wordt waar mijn lijf behoefte aan heeft, zodat ik nog sneller herstel en bepaalde klachten voorkomen kunnen worden. Nu heb ik met Massagecentrum Twente besproken, omdat ik zo erg geloof in dit extra componentje in mijn herstelproces, dat ik een volger blij mag maken met een fijne behandeling. Lees hierover meer onderaan deze blog! Eerst nog even de rest van de tips.

Interessant over cupping therapie is dat er verschillende groottes zijn van de ‘cups’ (van siliconen) voor verschillende plekken van het lichaam. De kleinste van hieronder wordt bijvoorbeeld gebruikt op de aren. De rest op rug/benen.

3. Zorg voor goede hardloopkleding en schoenen


Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat goede kleding en schoenen helpen bij het voorkomen van belangrijke klachten. De belangrijkste tips? Goede schoenen, die niet versleten zijn en passen bij je loophouding. Heb je vaak terugkomende klachten? Kijk dan ook zeker hier eens na. Voorheen liep ik bijvoorbeeld op schoenen met veel demping, waarbij dus de hak een stuk hoger ligt dan de voorkant. Heel goed voor het opvangen van klappen, maar door de hoogte vonden mijn heupen en bekken dit na de zwangerschap niet fijn en kreeg ik terugkomende klachten. Nu loop ik dus op wat meer ‘neutrale’ schoenen. Daarnaast vind ik het fijn om bij intensieve trainingen compressiekousen te dragen. Ik draag deze het liefst van Liiteguard, Herzog, Compress Sport of Stox.

4. Investeer in goede herstelproducten


Na een run is het belangrijk om goed te herstellen, dit doe ik door bijvoorbeeld niet te lang na mijn loop eiwitten te eten (hier heb je 1000 vormen van, soms heet het een proteïne shake, andere keer protein drink). Maakt niet uit; een gewoon bakje kwark doet het prima. Al moet ik zeggen dat ik de isey skyr caramel het allerlekkerste vindt. Daarnaast is magnesium erg goed om als sporter dagelijks te nemen en bij extra herstel kun je ook magnesium olie kopen om op je benen te smeren (gewoon verkrijgbaar bij de Action). Als laatste draag ik sinds jaar en dag mijn Oofos slippers. Mijn eerste paar heb ik nog steeds en draag ik geloof ik al 7 jaar. Op vakantie draag ik ze dagelijks. Eigenlijk de enige slipper die ik draag.

5. Zorg voor goede (nacht)rust


Dit wordt nogal eens onderschat, maar ik kan het als mama van twee jonge kinderen echt bevestigen: je mag dit niet onderschatten, dit is ontzettend belangrijk voor je herstel. Ik merk namelijk dat ik structureel te weinig slaap nu, waardoor mijn trainingen ook minder gaan.

6. Voorkomen is beter dan genezen


Soms lijkt je lijf iets te voelen, waarbij je denkt ‘hmmmm, dat voelt niet helemaal goed’. Twijfel je ergens aan? Bezoek dan preventief eens de fysio. Want echt, geloof mij, voorkomen is beter dan genezen. Daarnaast is naast een fysio het misschien aan te raden om een sportpodotherapeut te bezoeken als je echt twijfelt aan je loophouding of continu last blijft houden van bepaalde spieren of gewrichten. Een sportpodotherapeut is echt gespecialiseerd in het lopen en bijvoorbeeld het kijken naar een onjuiste afwikkeling van de fout en/of looppatronen en kan kijken hoe je dit kan aanpassen. En als het nodig is bijvoorbeeld sportzolen adviseren.

7. Zorg voor goede voeding


Ook voeding is iets wat veel mensen toch nog onderschatten. Dit is belangrijk voor niet alleen voor- of na de run, maar ook algemeen genomen. Om goed te kunnen presteren heeft je lijf koolhydraten nodig. Daarnaast mogen gezonde vetten ook niet ontbreken. Voor herstel na een intensieve training moet je zeker weer je eiwitten niet vergeten.In het algemeen vergelijk ik mijn lijf altijd met een auto; een motor draait ook niet zonder brandstof. Vergeet dit dus niet!

8. Ontspanning


Stress heeft heel veel invloed op je hormoonbalans. Hierdoor kan bijvoorbeeld teveel cortisol (een stresshormoon) worden aangemaakt. Dit zorgt ervoor dat je spierweefsel kan worden afgebroken en je herstel dus weer vertraagd wordt. Wees daarom een beetje lief voor jezelf; doe wat jij prettig vindt. Ga lekker in bad, lees een boek of neem een (sport)massage.

Nu weet je hoe je moet herstellen als een pro…

Winnen doe je zo!


Wil jij kans maken op een behandeling van 30 minuten bij Massagecentrum Twente? Laat dan in een reactie achter waarom jij dit echt nodig hebt (of misschien iemand anders). Ik verloot samen met massagecentrum Twente een fijne behandeling! De winnaar of winnares worden eind augustus 2022 bekend gemaakt. De vraag staat tevens open op Social Media en over alle kanalen heen worden de winnaar gekozen. We vinden het leuk als je ons volgt op Social Media!

Succes!

Geef een reactie