#LOOPTIPS: Hoe ga ik om met te warme dagen? 8 Tips & Tricks

Het moment van de blog is misschien niet helemaal optimaal, gezien de hoeveelheid regen die de laatste dagen is gevallen. Het kwik komt hier in het Oosten ook niet boven de 20 graden uit, maar toch is het in de zomermaanden belangrijk om rekening te houden met het warme weer. Als loper denk ik dat het heel herkenbaar is dat mensen tegen je zeggen: ‘lopen met dit weer? Het is veel te warm!’ of ‘Die is gek, dat die nu gaat lopen’. Goed, ik ben van mening dat ik echt niet gek ben en eigenlijk ben ik toch echt wel een zon loper. Maar er zijn ook bij mij grenzen. Die grenzen houden in dat mijn lijf na een bepaalde temperatuur toch iets minder werkt en dat is niet de bedoeling. Bij warme dagen kun je zeker blijven lopen, maar dan is het wel belangrijk om je aan een aantal vuistregels te houden. Mijn tips en tricks voor warme dagen lees je dan ook in deze blog!

1. Hydrateer

Dit klinkt zo logisch; hydrateren, maar het wordt vaak vergeten. Toch is het op warme dagen heel erg belangrijk om genoeg te blijven drinken. Dit betekent dus voor, tijdens en na je workout. Want op warme dagen zweet je nog meer en moet je wel je lijf van vocht blijven voorzien. Neem een flesje mee of zorg voor hydratatieflesjes aan bijvoorbeeld je SPIBelt. Bij erg warme dagen doe ik vaak en-en. De flesjes aan mijn SPIBelt zijn niet voldoende voor de hele workout, maar een goede back-up. Een route langs een restaurant of plek met openbaar water zorgt ervoor dat ik mijn flesjes dan mooi kan bijvullen. Voor een aantal weken geleden was het ook een keer zó warm, dat ik op een kilometer van mijn huis af een schaduwrijke plek op zocht. Bewoners boden toen aan mijn flesje te vullen: zo kan het ook :)!

2. Pas je workout aan

Lopen in 30+ graden kan pittig zijn. Zorg er dan voor dat je rekening houdt met de hitte en je lijf niet oververhit raakt. Pauzeer wat vaker en neem punt 1, hydratatie, erg serieus. Daarnaast kun je bijvoorbeeld net je tempo wat aanpassen zodat je de hitte beter kunt verdragen. Je lijf moet op die warme dagen extra zijn best doen, dus kun je best een stapje terug doen en nog steeds een net zo goede workout doen.

3. Zorg voor de juiste kleding.

Het klinkt logisch; de juiste kleding, maar wat is de juiste kleding met warm weer? In ieder geval helpt het bij mij bij erg warm weer vaak om een niet zo strakke top aan te trekken en lichte kleuren te gebruiken. Ook zorg ik ervoor dat ik niet te dikke sokken aan heb ;alle kleine beetjes helpen. Een pet (met de code FRNL-20 krijg je tot 30-9 20% korting!) kan tegen de zon helpen en sommige mensen lopen graag met een sportbril. Ik deed dit zelf eigenlijk nooit, maar sinds dat ik een nieuwe sportbril van Sziols heb, ben ik helemaal om!

4. SMEREN!

Daarnaast is smeren erg belangrijk; als je buiten loopt voel je vaak niet hoe hard de zon aan het werk is en hoe snel je kunt verbranden. Zorg voor een goede factor en zorg voor de juiste filters in je zonnebrandcrème. Bij erg warme dagen zou je een mini tube mee kunnen nemen (bijv. zo’n combinatie voor je lippen en gezicht van Garnier). Stop zo’n tubetje in de zak van je broekje of als je iets van een SPIBelt draagt daarin. Zeker als je van plan bent om wat langer weg te blijven; even bijwerken is geen slecht idee!

5. Zorg voor de juiste timing.

Probeer je schema zo in te plannen dat je niet op het heetst van de dag gaat lopen. Probeer een keer een uurtje eerder uit je bed te gaan of loop ’s avonds wanneer het wat koeler is. Op echt hete dagen ervaar ik het lopen in de ochtend als het meest prettigst, maar dit kan soms wel lastig zijn. In de avonden koelt het soms pas na 21.00 uur af. Gelukkig is het nu langer licht en kan het dan ook echt genieten zijn!

6. Pas je omgeving aan

Ik probeer altijd met warme dagen van tevoren te bepalen waar ik het beste kan gaan lopen. Vol in de zon is niet echt een slim idee, zeker niet voor langere stukken. Een schaduwrijke omgeving zoals een bos zorgt voor heel wat verkoeling. Het is dan zo een paar graden koeler en dat merk je meteen!

7. Extra energie

Door het warme weer ben ik wel vaak wat eerder ‘leeg’. Voor mij werkt het dan om, bij afstanden boven de 10 kilometer, een gelletje mee te nemen. De combinatie van wat extra suikers en genoeg water werken altijd erg goed voor mijn lijf. Meestal neem ik dan mijn SPIbelt mee om ze in te stoppen; want dan sleep ik meteen wat zonnebrand en andere zaken mee :).

8. Sweaaaaaaaaaaaaaaaat……………

Zweet. Ja. Bij warme dagen heb je daar erg veel van. En dat kan bijvoorbeeld best prikken in je ogen. Een zweetbandje kan dan wellicht uitkomst bieden, of een zakdoekje (wel even verpakken in plastic, anders is het zo doorweekt. En geen fancy eucalyptus ofzo kiezen) wat je bij je kunt steken. Ik vind het zelf prettig om mijn gezicht en ogen wel zo veel mogelijk ‘droog’ tussendoor te houden. Werkt niet altijd, maar toch.

 

Ik ben benieuwd of deze tips jou helpen om straks met het mooie weer lekker wel een blokje om te gaan! En mocht je zelfs nog goede tips & trics hebben, laat dan gerust een reactie achter!

Geef een reactie