Not So Lazy Sundays

En toen was het al weer Pinksteren. Medio mei 2016, je zou denken dat we heerlijk weer hebben. Lekker 20 graden, bikini aan, wijntje erbij, f(r)estivalletje bezoeken, dansjes doen; want: ZON! Maar niets is helaas minder waar :(! Het koudste Pinksterweekend in jaren staat voor de deur en is inmiddels al begonnen met aantreden. En. Dat. Vind. Ik. Niet. Leuk. Het is dus heel verleidelijk om er een Lazy Sunday van te maken. Of toch maar Not So Lazy?

Ruim 2,5 week geleden sneeuwde het nog en vorige week liep het kwik tegen de dertig graden. Vandaag op de Pinksterzondag wil het echter niet echt veel warmer worden dan 11 graden. Tijd voor warme chocolademelk en appeltaart! En relaxen. Maar daarvoor moet ik toch echt wel bewegen, hoor! Anders is mijn dag niet compleet. Dan heb ik een overschot aan misplaatste energie waar ik niet mee om kan gaan enzo, dus nee: lets move those lazy Sundays! Normaal zwem ik op de zondagochtend heerlijk met mijn vereniging, maar omdat het Pinksteren is, en dus een feestdag, gaat de training niet door. BOEHOE! Dan moet ik dus schakelen en wat anders verzinnen. Ik wilde graag wel een intensieve cardio training, maar het weer stond me niet echt heerlijk aan te kijken. Waar ik afgelopen week lekker mijn korte broeken weer tevoorschijn toverde; kwam ik vandaag niet verder dan mijn lange broek. Ik trok nog dapper een T-shirt aan, maar toen ik één stap buiten zette, keerde ik om, om toch maar een longsleeve aan te trekken. Na een paar kilometer had ik hier overigens spijt van (zonnetje liet zich wel eventjes zien), maar de laatste 2 kilometer was ik er weer heel erg bij mee (hagel, wind, harde regen). Zo wisselvallig is deze zondag. Maar dan nog rocken we hem. Dat dan wel weer. Gewoon alles eruit halen wat erin zit! En ik heb een nieuw speeltje, dus dat is win-win ;-).

Wat gaan we dan doen op deze ‘not so lazy Sunday’?
Zwemmen gaat hem helaas niet worden. Een paar dappere clubgenoten trotseren het open water, maar a) ben ik nog niet toe aan vies water, b) staat de temperatuur me niet aan, c) heb ik nog geen wetsuit, d) ben ik een koukleum, en e) heb je voorgaande punten gelezen? Zwemmen werd hem dus niet. Dan maar lopen. Maar gewoon lopen is ook weer iets te weinig voor de energie die eruit moet.  Gelukkig heb vandaag ik een alternatief! Want gisteren heb ik mijn CrossXVest EVO opgehaald. Als een van de driehonderd – Lucky Basterds – eersten in Nederland heb ik de nieuwste versie. Woopwoop! Een wat? Nou, heel simpel; een gewichtsvest! Zo eentje die eruit ziet als een kogelwerend vest en waar je normaal allemaal van die stoere mannen bij zou bedenken ;). Waar je zelf tot 20 kilo aan gewichtjes bij in kunt doen… En die kon ik in een eigen kleur kiezen, nou this girl goes for GOLD! Dus ja ik heb 20 gouden staafjes + een gewichtsvest met ingebouwd drinksysteem. Iets met meer uitdaging aan mijn training(en) geven. Nou, dat leek me een goed plan voor deze zondagochtend. Altijd leuk om je trainingen te variëren ; en als dit me kan helpen om sneller te worden, dan zou dit top zijn. Daar hoop ik wel een beetje op..

En hoe gaan we dan beginnen?
Ik zie 20 van die kilo stukken me aanstaren + het vest. Dat vest is wel even wennen, want eigenlijk – hoewel het one size fits all is – is het wat te ‘lomp’ voor mij en moet ik hem op het allerstrakst zetten voordat ie goed strak zit… En dan beslissen met hoeveel KG je weg gaat. Ik wil geen mietje zijn, maar een personal trainer raadde aan met 2 kg te beginnen. Toch maar dan voor 2 kilo… Mietje. Watje. OK, maar we gaan het proberen. Vest aangesnoerd (ik laat maar wel het drinksysteem thuis want ga maar voor een 10 kilometer) en op naar buiten. Wel jammer dat er geen vakje is voor mijn iPhone, maar ik kan wel mooi mijn iPod in een plekje voor een gewichtsstaaf doen (mijn Bluetooth werkt niet zo goed mee de laatste tijd, dus heb mijn goede oude vertrouwde iPod (zo een van 10 jaar oud) weer opgetrommeld. Nou, dat is klaar en dus…  beginnen met lopen! Hoe dat ging? Nou die eerste KM dacht ik; pfiew… ik word langzaam hierdoor #endatvindiknietleuk. Maar de tweede KM ging het al 18 seconden sneller en dat was eigenlijk de hele tendens. De laatste 3 kilometer liep ik zelfs rond de 4’50” ; hoewel de laatste 2 kilometer een gure tegenwind, hagel en regen me ook wel iets liet versnellen ;-)!

patty knee raises
Even lekker de hartslag weer omhoog door wat knee raises! En kijk; toen had ik nog even blauwe lucht ;)!
patty push up en planking
Ik probeer altijd even mijn core mee te pakken; dus wat push ups en planking..
pattys quat en pistol squat
Ik moet echt meer oefenen op de pistol squats, dat gaat voor geen meter… dan maar wat gewone squats extra ;)!

Ik deed ook nog wat oefeningen (o.a. jumping jacks, push ups, planking, knee raises, poging tot pistol squat en wat squats) en moet zeggen dat ik achteraf een voldaan trainingsgevoel had. Normaal als ik voor 10 km van huis ga dan heb ik niet altijd meer het gevoel echt een harde training te hebben gedaan (of ik moet deze op tempo of op interval doen), maar dat was nu wel anders. Na een eerste workout is zo’n vest natuurlijk nog moeilijk te beoordelen…… maar het smaakt wel naar meer! Dus ik zal jullie op de hoogte houden over mijn ervaringen. Ik vond het in ieder geval een lekkere training op de zondag en ben klaar voor mijn warme chocolademelk met appeltaart en slagroom. En dan een wijntje en wat dansjes? Ik heb geen idee, laat me verrassen op deze mooie Pinksterzondag! En, hebben jullie ook al lekker actief gedaan vandaag?

patty rennen
Happy When I Run!
patty na run met crossvest
En na 10 kilometer toch nog helaas doorweekt, maar wel met een heerlijk voldaan gevoel, dus die verzopen kat-foto doen we er gewoon bij ;)!

 

 

 

Geef een reactie